Saturday, August 20, 2011

..Indahkah alam perkahwinan?..

Bukan Puteri Lindungan Bulan karya Liana Afiera Malik yang aku ulang baca untuk kali kedua buat aku berfikir tentang erti perkahwinan yang sebenarnya..Walaupun bilangan mukasuratnya mencecah 1211, aku gigihkan untuk membacanya untuk kali kedua..Mungkin ada yang anggap karya Liana Afiera Malik ni kadang-kadang terlalu melampaui batas realiti kehidupan..Tapi apa yang buatkan aku terfikir, hanyalah sekadar sebuah percintaan yang berakhir dengan perkahwinan..
Sebelum aku baca novel ni, banyak juga kisah perkahwinan yang aku dengar tak seindah yang diimpikan..Ramai juga yang membayangkan alam perkahwinan tak semanis alam percintaan..Banyak perubahan berlaku setelah berkahwin..Buat aku gusar memikirkan nasib aku bila dah melangkah ke alam perkahwinan..Ada pasangan yang aku kenali, cukup serasi ketika bercinta..Tapi bila dah berkahwin, lain pula jadinya..Kenapa ada sesetengah pasangan berubah apabila dah berkahwin? Kalau ketika bercinta, sanggup melakukan hampir apa saja untuk orang yang dicintai..Janjinya bermacam-macam, sanggup sehidup semati, menjaga dan membahagiakan hingga akhir hayat..Tapi bila dah berkahwin, sanggup pula curang ataupun kerap kali bergaduh sampai memukul..Ada pasangan yang jika masa bercinta, romantik bukan main..Tapi bila dah berkahwin, jadi panas baran atau tidak mesra pada pasangannya seolah-olah macam tak pernah bercinta..Kenapa perlu dibiarkan hubungan yang hangat di waktu alam percintaan jadi dingin membeku apabila dah melangkah ke alam perkahwinan? Di mana silapnya? Adakah benar alam perkahwinan tidak seindah yang kita impikan?
Kadang-kadang, aku menjadi pelik memikirkan nasib sesetengah pasangan..Tempoh percintaan bukannya pendek..Ada tu menjangkau hingga bertahun-tahun..Nampak seolah-olah mereka sudah cukup serasi dan memahami antara satu sama lain..Tapi bila berkahwin, dah jadi macam orang tak pernah kenal..Apakah perubahan tu kesan darpada perubahan pada status dan tanggungjawab?
Sukar aku merungkai persoalan yang bermain dalam mindaku ketika aku gigih membaca novel setebal 1211 ni..Sampaikan aku sendiri berasa gerun untuk menghampiri alam itu..Takut keindahan percintaan tak berpanjangan bila sudah berkahwin..Tapi aku tak nafikan, aku juga seperti insan lain yang inginkan keluarga yang sempurna..
Insyaallah, aku akan lebih berhati-hati untuk menjalani hidup yang penuh cabaran ini..Mungkin benar kata sesetengah orang,
'Perkahwinan ini umpama berjudi..Ada risiko untung dan ruginya..'

Dan bagi aku pula, aku lebih suka percaya pada:
'perkahwinan hanya untuk mereka yang Allah tahu punya kekuatan yang cukup untuk menempuh alam perkahwinan yang penuh cabaran..'

p/s: Janganlah berkahwin sekadar untuk memenuhi tuntutan nafsu..Hubungan itu akan jadi dingin bila nafsu dah kurang membara..Tapi, berkahwinlah atas dasar saling sayang dan perlu antara satu sama lain..Insyaallah hubungan itu akan hangat selagi sayang dan rasa perlu itu ada.. =)

No comments:

Post a Comment